måndag 17 oktober 2011

Google-effekten

läser i en tidning som heter Holone och som handlar om hjärnforskning. Ett väldigt intressant ämne märker jag, som fick tidningen på prov att förlaget.

En sak man nämner är att vi på grund av Google får sämre och sämre minne, och det stämmer nog tyvärr bra. Vi behöver ju inte minnas lika mycket längre, minnet finns en knapptryckning bort nu när vi även kan surfa via mobilen. Appropå mobilen; förr kunde jag alla telefonnummer jag behövde utantill. Satt som berget. Idag kan jag nästan inga alls. Varför? Behöver inte kunna dem för de finns i telefonen.

Problemen uppstår när nätet inte är tillgängligt......

Jag tillhör de där som tycker att man fuskar när man googlar svaren i en frågetävling. Jag vet att många inte håller med, men jag tycker att den typen av tävlingar ska vinnas av den som har kunskaperna - inte den som googlar bäst. Det kan man ju ha andra tävlingar om.

2 kommentarer:

  1. Jag håller delvis med dig men samtidigt ser jag också att människors hjärnor får arbete på ett annat sätt för det gäller ju att kunna hitta och sålla bland all information.

    SvaraRadera
  2. det är säkert så som du säger Christina, men man blir ändå väldigt beroende av tekniken idet läget.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla