lördag 22 oktober 2011

Wordfeud - ett fenomen

det är inte så länge sedan jag hörde talas om detta. Visste inte då vad det var, men såg många statusuppdateringar på Facebook om det. Så började min yngsta dotter spela och då fick jag reda på vad det är: ett digitaliserat Alphapet. Förr spelade vi ofta Alphabet men nu ligger det i källaren någonstans helt bortglömt.

Laddade ner appen med Wordfeud härom kvällen. Sen började jag spela med dotter L. Fattade inget i början så jag messade henne med den andra telefonen (nu har jag förstått att spelet även innehåller en chatfunktion och det blir ju billigare än att messa frågor :-). Upptäckte också att man kan spela med vem som helst, oavsett om man känner dem eller ej, och ha flera matcher på gång samtidigt. Jag är helt gripen. Äntligen ett "dataspel" som både utmanar kunskaperna man har lagrat i hjärnan och som är kul!

Ikväll var vi hemma hos en av våra bästa vänner på middag. Jag frågade henne om hon hade testat spelet men hon hade bara sett någon annan spela. Hon ville gärna lära sig så efter den goda maten, kycklinggryta, satte vi igång. Plötsligt hade det gått 1,5 timme och då kom vännen K på att vi skulle ha efterrätt:-) . Sen däckade min telefon av batteribrist, så vi fick lägga av. Men matchen fortsätter förstås på distans, må bästa kvinna vinna!

Googlade lite på Wordfeud och hittade en hel del sidor som tipsar om fusk. Nästan så jag förstår att de som skrivit sidorna vill fuska just i detta spelet, för stavningen på vissa ställen var under all kritik, och stava måste man kunna om man ska spela ord-spel. Begriper inte alls meningen med att fuska, varför spela alls då? Man vinner inga pengar, bara poäng och "ära". Ibland vet man inte ens vem man spelar mot, så varför ägna sig åt fusk? Är det curlingengenerationen som måste ta sig genom livet på en räkmacka?

Jag spelar gärna mot vem som vill, men inte mot den som fuskar. Jag heter UllaSS:-)

2 kommentarer:

  1. Låter jätteroligt, jag har aldrig provat detta spel. Ska tipsa gubben, han gillar sånt mycket.
    Ha en fin söndag
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. Jag har hört talas om det....men inte provat :)

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla