söndag 23 oktober 2011

Så omvälvande

ikväll var det dags för temamässan Kvinnokraft som jag medverkade i. Vi övade en gång framför mikrofonerna innan det kom folk till kyrkan och det kändes både nervöst och spännande.
Sen satt vi där och lyssnade på den fantastiska solisten när hon repeterade. Hennes tolkningar av de sånger vi valt ut var helt outstanding!

Inför en fullsatt kyrka genomförde vi sedan mässan. Vi gestaltade fem kvinnor från Bilbelns tid och deras medsystrars liknande historua i nutid. Mellan varje framträdande sjöng solisten L. Först ut var Eva, den första kvinnan på jorden, och hennes berättelse om hur nertryckt hon kände sig för att hon fått skulden för allt ont. "Spring för livet" var hennes sång.

Sen kom berättelsen om Kvinnan vid Sykars brunn, kvinnan som inte ansågs lika mycket värd som alla andra. "Älska mig för den jag är" passade in där. Mitt framförande handlade om Dina som blev våldtagen och sången vi valt ut till den berättelsen var Kungens man (Afzelius). Den fjärde kvinnan var Äktenskapsbryterskan som blev smutskastad av alla och för henne blev det "Vem ska jag tro på" av Tomas di Leva. Sist kom Maria, Jesus moder, som berättade om hur det var att förlora ett barn. Den berättelsen avslutades med "Jag ser", en underbar låt som är skriven av norrmannen Björn Eidsvåg och heter "Eg ser" på norska.

Efter mässan kom folk fram och tackade oss för att vi berört dem. Vår präst E sa att flera grät när de gick, så starkt intryck hade vi gjort på dem. Känner mig ödmjuk för att ha fått medverka till en sådan upplevelse.

På första raden satt hela min familj. Kände deras stöd och fick beröm efteråt att jag skött mig bra:-)

Varsågoda - här får ni "Eg ser", lyssna här, tror att det går att förstå texten även om den är på norska. Visst är den vacker!

2 kommentarer:

  1. Vilket annorlunda framförande.....men om jag inte minns fel fick Adam skulden för synden, i alla fall i bibeln. Men historien igenom har männen skyllt på kvinnan.....

    SvaraRadera
  2. Kan tänka mig att det var gripande. Sångerna i sig är ju otroligt vackra. Vad roligt att få vara med och göra en sån grej.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla