måndag 31 oktober 2011

Näringsskanning

har för första gången provat på näringsskanning idag. Man stoppar in sitt finger i en manick, väntar en minut och så får man resultatet. Låter som magi men egentligen så är det huden som skannas av för att se vilket näringsupptag man har.
Jag hade inte det sämsta resultatet men det finns förbättringspotential, helt klart. Skulle säkert bli piggare om min kropp på ett bättre sätt kunde tillgodogöra sig näringen i det jag äter. Eftersom jag har problem med sköldkörteln är jag redan i "underläge", ovanpå det stress som stjäl energi - både själsligt och kroppsligt.

Energinivån kan öka om man väljer ekologisk mat, om man tränar (läs promenerar) 30 minuter per dag och om man tar hand om sig själv på bästa sätt. Jag ska även testa kosttillskott. När jag hållit på med detta ett tag är det dags att göra en uppföljning av dagens skanning.

Fick lära mig att tänka på näring och energi som pengar på banken. Finns det pengar - då har man råd. Inga pengar - då får man tacka nej. Ska tänka på det nästa gång någon vill lasta på mig saker att göra som jag känner att jag varken vill eller orkar. Då kommer jag att fundera på om jag har "råd" med det, om inte så kommer jag att tacka nej. Gillar metaforer, lätt att ta till sig om man som jag ofta tänker i bilder.

En mycket gammal kassaapparat.  Är din kassalåda full eller tom?

2 kommentarer:

  1. Det lät spännande. Vore intressant att testa. Man får sig nog en nyttig tankeställare då.

    SvaraRadera
  2. Jag vet vad det handlar om....jag ligger också under...

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla