söndag 2 oktober 2011

En otroligt fin resa

har varit i Turkiet, Alanya, i en vecka. Hade hört att det skulle vara jobbigt med alla försäljare som skulle tjata och vara påträngande. Så var det inte alls. Det var riktigt kul att pruta. Så snart det inte stod pris på en vara så visste man att det var fritt fram. Lyckades pruta bra varje gång, men är övertygad om att de ändå tjänade massor på mig:-)

Vi bodde på ett fint hotell med stranden ca 100 meter bort. En strand med kristallklart varmt vatten och ganska snabbt djupt så man behövde inte gå så långt för att doppa sig, passade mig perfekt som är en badkruka i vanliga fall.

Vi hade "all inclusive" vilket betydde MAT i massor. En flera meter lång frukostbuffé, en flera meter lång lunchbuffé och en lika lång kvällsbuffé. Oj vad grönsaker och frukt jag har ätit, så gott!! Det fanns två pooler på hotellet men där badade jag bara en gång, varför ligga vid poolen när man kan ligga vid havet.

Vi har verkligen kopplat av! Maken och jag testade äkta turkiskt bad, hamam, första dagen. Man blev skrubbad och avtvättad med massor av skum. Sen fick man en underbar massage. Kan rekommenderas.

Mitt i veckan gjorde vi en dagsutflykt med båt. Frukost och lunch ingick och även en massa härliga dopp direkt från båten.

Enda smolken i glädjebägaren är att jag får problem med solexem. Det kliar och kliar. Ser ut som jag har mässlingen och det blir värre i värmen. Gick till ett apotek för att hitta någon lindring. Hon plockade fram en ask piller och en omärkt burk. I den fanns en "mixed" salva. Pillren var nån slags peniccilin tror jag. Jag köpte varken det ena eller andra. Fast vem vet, exemet hade kanske försvunnit för gott;-). Istället köpte jag något liknande hydrokortisonsalva, som inte hjälpte så mycket mer än den man köper här.

Långa varma sköna avkopplande dagar har det varit. Värmen har varit torr och skön. Servicen och bemötandet helt otroligt bra. Landet är så vackert. Jag gillar verkligen Turkiet, även om jag inte kan acceptera de som håller på och strider eller som har den gammeldags synen på kvinnor med tvångsäktenskap o dyl. Jag hoppas att det moderna fina Turkiet som vi mötte kommer att ta över helt och hållet snart så att det blir ett land där människor är lika värda och fria.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla