fredag 14 oktober 2011

Fula ord

såg en artikel om Bengt G Dagrin som bl a skrivit Stora fula ordboken med massor av fula ord och deras urprung. Så jag lånade förstås boken på biblioteket för att förkovra mig. Tänkte att det kan alltid vara bra att ha några nya fula ord på lager. Jag trodde boken var skriven som en vanlig roman men det var rätt och slätt en ordbok. Inte så kul att läsa sida upp och ner, blir ju nästan som att läsa telefonkatalogen fast med lite annorlunda innehåll förstås.

Så jag ägnade en stund åt att slå upp ord på måfå. Mer än 95% av orden visade sig vara "runda ord" - inte riktigt vad jag tänkt mig. Jag som trodde fula ord även var omskrivningar för svärdord o dyl. Känner mig nästan som en snuskgumma nu;-). Milda makter - tänk att vi svenskar har så många olika uttryck för manliga och kvinnliga könsorgan och för sex att det blir en ordbok på 587 sidor...

Här kommer i alla fall ett exempel som inte är såååå snuskigt (vill ni läsa de riktigt fula orden så får ni själva låna boken)
Skradepattar = fula kvinnobröst. Men det kan man inte säga om de här bakelserna som görs till förmån för bröstcancerföreningen, eller hur!

ja, det ÄR bakelser!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla