onsdag 23 november 2011

Äntligen hemma

jag gillar att resa, både privat och i jobbet. Det är givande att möta nya människor, få nya intryck och se nya platser. Lika roligt som jag tycker det är att vara iväg, lika skönt är det att få komma hem till sitt eget hem och bara vara.

Har varit i Stockholm i tre dagar. Bodde på ett jättefint hotell, med bra service precis vid vattnet så vi såg Finlandsbåtarna åka förbi tätt intill hotellet. En imponerande syn när det är mörkt ute. Och mörkt blev det ju strax efter kl 15...

De två första dagarna var det konferens med ca 150 deltagare. Det är en av våra datasystemleverantörer som håller utbildning och information för alla de personer som använder systemet ute på företagen. Vi är alla i samma bransch och utveckling av systemet bedriver vi tillsammans. Vi är ca 35-40 företag som har samma system i Sverige, och vi jobbar via en användarförening där jag sitter med i styrelsen som representant för min arbetsgivare. De senate 5 eller om det är 6 åren har jag dessutom varit ordförande i styrelsen vilket jag känner är ett stort förtroende från de andra företagen. Det är ett roligt och stimulerande uppdrag att leda gruppen och jag är glad och stolt att jag blev omvald på ett år till.

Idag har vi haft styrelsemöte, och det blev sent innan tåget anlände till min hemort. Hade någon timme över innan tåget skulle gå, men nej - jag orkade inte bege mig ut på stan och shoppa. Det är faktiskt så att när man åker på jobbresor så har man sällan tid att "springa på stan". Och får man några minuter över , då vill man hellre åka hem tidigare. I alla fall jag.

Tack vare, eller jag kanske ska säga på grund av, den nya tekniken så kan man ta jobbet med sig även på konferenser. Det går att läsa mejl, lägga ut information på webbar med mera, även om man inte är på kontoret. Det är förstås en fördel. Men nackdelen är att man blir väldigt splittrad när man försöker vara närvarande på två ställen. Innan man hade teknikstödet så var man nog betydligt mer mindful - dvs här och nu på det ställe man befann sig på. Troligen mer effektivt i längden....



6 kommentarer:

  1. Stockholm runt advent är väldigt vackert, åker helst dit just då.
    Ha det gott
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. Hej! borta bra men hemma bäst! stämmer verkligen..Så roligt att få ytterligare ett år,sträck på dig ;) kramiz Jessica

    SvaraRadera
  3. Borta bra men hemma bäst...stämmer så väl detta ordspråk, ha en fin dag, kram

    SvaraRadera
  4. Tekniken som skulle göra att vi fick mer tid över, har snarare gjort att vi inte har någon tid alls...

    SvaraRadera
  5. Helt rätt Borta bra men hemma bäst!
    Tack för dina mysiga inlägg det är en glädje att läsa dem.

    Kram Katha

    SvaraRadera
  6. tack för era fina kommentarer! Stockholm är en vacker stad och jag trivs verkligen när jag är där. Håller med Ninja, det där med att spara tid är väl som det papperslösa kontoret, det finns inte:-)

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla