söndag 6 november 2011

Stress och återhämtning

Det sägs, och jag tror på det, att stress i sig är inte så farligt, utan det är bristen på återhämtning som är skadlig. Brist på sömn, egentid, skratt och att "bara vara". Missar man det, då blir man så småningom sjuk, så är det bara. Känner igen mig själv i detta. Gick i den så kallade väggen (utmattningsdepression) för 10 år sedan. Sedan dess märker jag direkt om jag exvis får för lite sömn, då blir jag deprimerad. Märker också när jag håller på att tappa min humor för då kan jag irritera mig på när folk runt omkring skrattar,  istället för att skratta med dem. Det är för mig starka varningstecken som jag tar på allvar. Då tar jag "höstlov" för en dag eller hittar något annat sätt att byta fokus.

Läste den nedanstående text på Facebook idag, den beskriver precis hur jag känner så den tänker jag låna från sidan "Positive Inspirations". (Texten är på engelska och jag har försökt översätta den till svenska, så ha lite överseende om det ser lite konstigt ut här och var)

Varsågoda:-)

"En ung dam gick runt i rummet med ett glas vatten i handen medan hon förklarade stresshantering för en publik.  Alla visste att hon skulle ställa den ultimata frågan, "halvtomt eller halvfullt?". Men hon lurade dem alla, "Hur tungt är detta glas vatten?", frågade hon med ett leende.

Publikens svar varierade från 8 oz. till 20 oz. Hon svarade: "Vad det väger spelar ingen roll. Det beror på hur länge jag håller det. Om jag håller det i en minut, är det inga problem. Om jag håller i det en timme så får jag värk i min högra arm. Om jag håller det en hel dag måste du ringa en ambulans. Det är samma vikt men ju längre jag håller det desto tyngre blir det. Hon fortsatte: "Det är så det är med stress. Om vi ​​bär våra bördor hela tiden så, förr eller senare, när bördan blir allt tyngre kommer vi inte att kunna fortsätta. Precis som med detta glas vatten - du måste ställa ner det en stund och vila innan du håller det igen. När vi är utvilade, kan vi fortsätta bära bördan


På så vis kan vi öva och genom det hantera stressen bättre för varje gång. Försök att, så tidigt på kvällen som möjligt, lägga ner dina "bördor". Bär inte på dem hela kvällen och natten utan plocka upp dem på morgonen igen. Oavsett vilken börda du bär på nu, släpp den för en stund. Slappna av, plocka upp den senare när du är utvilad. Livet är kort. Njut av det och av din nya förmåga att hantera stress."

4 kommentarer:

  1. Det var bra, ska ha dessa rader i skallen. Är inne i en stress-period och försöker bromsa så gott jag kan. Ska tänka på detta vattenglas, tack för fint inlägg.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. Vilken bra beskrivning, så tydlig.

    SvaraRadera
  3. En mycket bra illustration...

    SvaraRadera
  4. den här texten landade perfekt hos mig, roligt att ni delar denna upplevelse.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla