fredag 18 november 2011

Gamla fiskar

ikväll har vi varit och hälsat på goda vänner. De har ett litet akvarium med fem eller sex fiskar i. Det är en guldfisk, slöjstjärtar (tror jag de heter) och någon annan sort. Inget konstigt egentligen, om det inte vore för att fiskarna är ca 15 år gamla och jättestora. Jag blir lika fascinerad varje gång jag ser dem.

Från början var de helt vanliga små fiskar men efterhand som åren gått så har de vuxit och vuxit och vuxit. Men de trivs i sitt hem, det märks. De är nyfikna på besökare och känner lätt igen ”matte och husse”. Ser så festligt ut när de ställer upp sig med gapande munnar och glor på en;-)

För ett tag sedan dog deras algätare. Då begravde de andra fiskarna "honom" under en massa stenar.

Min vännina sa, att det sägs att fiskar växer i förhållande till det akvarium de lever i, men det stämmer inte med de här. De går utanför ramarna och stortrivs, annars hade de inte blivit 15 år, det är jag helt övertygad om.


1 kommentar:

  1. Hej Ulla! tittar in o läser i kapp några inlägg hos dig! instämmer i det härliga att kika in hos en annan bloggare känd men ändå okänd ;) man saknar er efter några dagar,har i bland funderat på detta att man sitter o läser o kommenterar hos människor i blogglandia ;) men kul är det ha en fin helg1 kramiz Jessica

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla