lördag 19 november 2011

Hemarbete

sitter hemma och jobbar idag. Ska sammanfatta företagets affärsplan som är skriven av sju personer där var och en har skrivit sin text. Mitt jobb är att se till att texten hänger samman, att det inte är några motsatser mellan områdena, att svenskan är rätt och att texten blir lätt att ta till sig.

Kan låta som en baggis, men det är faktiskt bland det svåraste man kan göra. Det är mycket lättare att skriva en text från början än att skriva om det andra personer skrivit. Dels ska ursprunget finnas kvar på något sätt, man ska förstå det man skriver så att man inte förvanskar texten om man ändrar något och sist men inte minst ska man skapa en ton i texten som gör att det inte märks att det varit många som skrivit. Jag tycker det är betydligt lättare att intervjua personer och därefter skriva texten. Men det funkar ju inte i alla sammanhang.

Har en deadline för detta arbete. Först ska jag fixa texten, sen ska den ut på remiss till ursprungsförfattarna så de kan godkänna min text. Efter korrektur ska min kollega ha alltsammans så hon kan fixa designen. Det är hon betydligt bättre på än jag. Jag är mer copy och hon mer AD om man ska använda reklambyråbegrepp (vi jobbar inte på en byrå utan på en marknadsavdelning). Även designjobbet med text och bilder som ska sättas tar sin rundliga tid.

För att kunna bearbeta texten behöver jag lugn och ro, utan att bli avbruten. Något som är omöjligt att åstadkomma på min arbetsplats. Helst hade jag velat jobba med detta en vardag här hemma, men eftersom jag, just nu (?),  har alldeles för mycket att göra på den ordinarie arbetstid så blir det helgarbete. Hoppas hinna bli klar med grunden idag i alla fall.

Hade tänkt skriva ut de olika texterna på papper innan jag gick från jobbet igår. Jag är nämligen så gammeldags så jag föredrar att läsa på papper när jag ska korrekturläsa så jag kan anteckna i texten hellre än att läsa på dataskärmen. Men nu hann jag inte det, satt i möte och sen hade jag en läkartid så jag fick rusa iväg. Vill inte skriva ut 40 sidor på min egen lilla skrivare här hemma så det får bli "läsa" på skärm trots allt.

Det är dock ett spännande jobb för det är vår ledningsgrupp som skrivit ner sina tankar och planer för vårt företag de kommande fem åren. Så vore det inte för tidspressen skulle det bara vara kul:-)

2 kommentarer:

  1. Hoppas du blev klar med jobbet och har nu en skön helg, kram

    SvaraRadera
  2. tack Viola! Men färdig är jag inte. Tror jag kom till sidan 10 av 49 - det tar sån tiiiid! Kram

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla