tisdag 28 december 2010

Busschaufför och jag

for till stationen för att hämta en släkting. På grund av ett försenat tåg, inte det hon kom med, så stod det flera bussar utanför stationshuset, för att transportera resenärer vidare.

Det är även i vanliga fall väldigt trångt och dåligt med parkeringsplatser där så jag "knödde" in mig framför en buss och bakom en stor taxi. Inte världens bästa parkering, men ok. Tåget skulle komma inom några minuter så jag tyckte att det var ok att jag stod parkerad sådär den korta stunden.

Så snart jag steg ur bilen så ropade en man, som stod och pratade med busschauffören, på mig.

-Där kan du inte stå, då kommer inte bussen ut. Och förresten så står du minst en halvmeter från trottoaren.

Ojdå. Det var värst. Det hade jag inte kunnat räkna ut själv...*ironi*. Nu är det ju så att det går att backa en buss, om det skulle behövas. Har själv gjort det flera gånger eftersom jag har busskort. Det hade däremot varit helt ok med mig om han istället frågat hur länge jag skulle stå där.

Bestämde mig för att inte bli sur utan frågade istället när bussen skulle gå.
-Kvart i, svarade han

-Då är det lugnt sa jag, för då har jag redan kört. Och om mitt tåg är sent så lovar jag att komma tillbaka och flytta bilen i god tid. Sen gick jag.

Min släkting kom på minuten när hon skulle, det är tydligen inte alltid tågen är försenade. Jag vinkade glatt till bussgubbarna innan jag hoppade in i bilen och körde iväg. De vinkade faktiskt tillbaka;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla