måndag 6 december 2010

Litar de inte på sina fruar?

Blir lika förvånad varje gång jag ser det. Nämligen att frun och mannen byter plats när de stannat bilen utanför jobbet. Han kör henne till sitt jobb. Kliver ur och går in på jobbet och hon kliver ur och går och sätter sig på förarsidan och kör därifrån.

Om min man vill ha skjuts någonstans så kör jag honom dit. Och kör sedan därifrån. Varför i hela friden har mannen monopol på förarsätet så fort folk ska åka någonstans? Enda gången många kvinnor får sitta bakom ratten är om mannen druckit och de ska hem från festen. Och hur mycket träning och erfarenhet av bilkörning får de då? Diskriminering och nervärdering kallar jag det.

Samma sak är det ofta med bilar. Det är ganska vanligt att familjer har två bilar. En liten och en stor. Den lilla kör tjejen, ofta med ungarna i. Och den stora kör mannen. Hur tänker de då?

4 kommentarer:

  1. Hej Ulla!
    Jag läser din blogg lite då och då och kan inte annat än att hålla med dig i ditt inlägg.
    Sitter på första parkett här på jobbet och ser det lite då och då.
    Kram från Kristin i Ljungby

    SvaraRadera
  2. visst är det lliet märkligt:-). Så kul att du läser min blogg. Hoppas alt är bra med dig. Hälsa de jag känner. Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är det konstigt!
    (Nu har vi hittat till din blogg också – Tora hälsar till syrran!)

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla