tisdag 14 december 2010

Mala senap med knäna

har ätit middag hemma hos mina föräldrar ikväll, torsk med skånsk hemmamald senapssås. Inte "fyrkantig" torsk utan färsk - himmelskt god. Till den hemmamald senap som mamma malt (eller heter det malit...?) med hjälp av en järnkula. Känner ingen annan än min mamma som mal senap med knäna:-).

Båda mina föräldrar är födda och uppvuxna i Malmö och i Skåne där mal man själv sin senap. Eller gjorde förr i tiden i alla fall. Eftersom jag sett mamma göra så ända sen jag var liten så har jag inte funderat så mycket på att det är ovanligt att göra det. Hon har en vid skål i knäet och i den ligger en tung järnkula. I med senapsfrön och vatten. Sen sätter man fart på kulan och håller den rullande med hjälp av knäna tills senapsfröna är riktigt mosade och blir en lagom "smet". Det blir en stark och supergod senap!

Passar perfekt till kokt torsk och lutfisk. Fast min man äter lutfisk på småländskt vis med massor av vitpeppar på istället för senap. Jag själv föredrar den skånska varianten.

4 kommentarer:

  1. Du känner visst fler, för det gör jag. Har egen "kanonkula" :)

    /a

    SvaraRadera
  2. så kul!! Visst är det gott med hemma-mald senap!!

    SvaraRadera
  3. Enormt gott. Tar bort alla eventuella blockeringar i näsan. Ma och Pa har det till lutfisk. Men jag äter bara potatis, sås och senap.

    /a

    SvaraRadera
  4. förr åt jag inte heller lutfisk men på senare år har jag börjat tycka det är riktigt gott. Beror kanske åldern, på min - inte lutfisken;-)

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla