lördag 25 december 2010

Julklappsbyte

hörde på nyheterna att varannan svensk kan tänka sig att byta julklappar de fått och att mer än 16 000 annonser kom in på blocket.se redan på julaftons kväll.

Jag tycker det har spårat ut ordentligt. Är vi så extremt bortkämda att vi inte med glädje kan ta emot det som ges till oss? Så blasé? Eller är det så att vi köper julklappar helt i onödan - att folk redan har allt det som de behöver?

Den enda gången jag kan tänka mig att byta är om jag fått ett klädesplagg som inte passar eller om jag får en "dublett" av något som man absolut inte behöver två av. För övrigt så är jag oändligt tacksam att över att en annan människa tagit sig tid och omsorg att välja ut en present till mig som de tror att jag ska bli glad av. Att byta denna skulle jag faktiskt aldrig få för mig.

Julhandeln slog nya rekord i år igen, har det sagts. Om man är så blasé att man redan på julaftonskväll lägger ut annonser på nätet för att göra sig av med det man fått så kanske man ska fundera på om man verkligen ska ha några julklappar alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla