fredag 24 december 2010

Julafton

innebär en hel del att göra men det är trevliga saker; duka vackert, värma maten som ska värmas och lägga upp allt så fint som möjligt. Vi är 11 personer vid bordet som egentligen rymmer åtta. Men finns det hjärterum så finns det stjärterum när fyra generationer firar jul tillsammans. Har precis lagt alla julklapparna under granen. Det är många, men de flesta i vår familj tycker det är roligt med paket, och vi köper inte så dyra saker utan istället lite fler.

Våra fyra barnbarn får förstås flest:-). Vi vuxna har sedan flera år en tradition i att vi lottar vem som ska köpa julklappar till vem. Var och en drar en lapp med ett namn på. Bara jag vet, fram till julafton, vem jag ska köpa present till. Och så sätter vi ett maxbelopp vad det får kosta. På så vis får alla en personlig present, men vi behöver bara köpa till en enda person. Perfekt.

Det är lika roligt varje år när barnbarnen kommer hit och sätter sig under granen för att läsa på alla paketen. De har kunnat läsa sina namn sedan de var ganska små, så de har haft full koll på paketen långt innan vi har delat ut dem;-).

Äldsta barnbarnet brukar få en bit parmesanost av mig, eftersom jag vet att hon älskar det. Hon brukar kunna lukta sig till det paketet:-).

Nu får jag sätta lite fart. Önskar en riktigt GOD JUL till alla er som läser min blogg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla