onsdag 1 december 2010

Samma möte men olika bild

det händer påfallande ofta att folk som varit på samma möte kommer ut och berättar om mötet, men har helt olika versioner om vad som sagts eller beslutats.

Jag funderar då vad det kan bero på. Är det för att

1. någon av personerna sovit sig igenom mötet
2. den som hållt i mötet varit extremt otydlig
3. att de som medverkar är allmänt trögfattade
4. att de som medverkar sitter och leker med sina mobiler istället för att lyssna (mycket vanligt förekommande)
5. att man vill visa att man själv bestämmer - ingen ska tala om för mig vad som gäller
6. att den som hållt mötet haft munnen full med kola
7. att deltagarna spelat poker istället för att kolla powerpointbilderna
8. att det kom en skeppslast med UFOn som tog över mötet och sövde ner alla och planterade information i deras hjärnor
9. .....fyll i själv....

Är helt säker på att det förekommer sådana här röriga möten på många arbetsplatser. Tyvärr.

Ska det vara så himla svårt att få någon som sammanfattar innehållet i mötet innan alla lämnar rummet och som säger: -Nu har vi kommit fram till följande. A, B, C och D. Är vi överens. -Ja, svarar alla.

Innan mötesledaren frågar så måste han eller hon förstås kolla så att inte någon av punkterna 1 - 9 råder. Är alla vakna - då kör man på. Om inte så skriker man för full hals: -En veckas extra semester för alla! Då vaknar nog även den som sover hårdast.

Tänk så mycket tid man sparar efteråt om man gör så där. Alla kommer att veta vad som gäller även de som inte varit med på själva mötet och som får informationen efteråt.

Personligen blir jag extremt irriterad när jag får olika budskap och måste lägga ner tid på att reda ut vad som egentligen sagts och bestämts. Någon mer som känner igen sig i detta...?

1 kommentar:

  1. Absolut! Jag avskyr luddiga besked, jag vill ha raka puckar och glasklara beslut. Sånt gillar jag! :)

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla