fredag 31 december 2010

Nyårsafton

har jag för det mesta firat hemma, hemma hos mig eller hos någon god vän. Aldrig ute på "lokal". Det beror nog på att min pappa fyller år på nyårsafton och när jag växte upp så var det alltid födelsedagskalas den kvällen, så traditionen är att vara hemma.

Sedan mer än 20 år tillbaka firar vi tillsammans med ett par goda vänner. Ibland hemma hos dem och ibland hos oss. Vi äter gott, spelar spel ibland och umgås och har trevligt. Retro-mat i form av köttfondue brukar stå högst upp på önskelistan varje år. Vår gode vän R är jägare så vi får alltid gott kött. Oftast är det jag som gör såserna, och som vanligt när jag lagar mat blir det på "gehör". Har jag fått till en extra god sås något år säger alltid min väninna C att jag ska skriva upp hur jag gjorde till nästa år. Men det glömmer jag lika fort.

Så nu sitter jag här och funderar på vilka såser jag ska göra idag. Vitlökssås är en given favorit. Den får jag inte missa för då blir det upplopp tror jag:-). Vi serverar bakad potatis till fonduen och till den gör jag champinjon- och baconsås.

Vi brukar ha minst sex - sju olika såser så det gäller att vara kreativ. Pepparot? Peppar? Paprika och chili? Fetaost och chili? Ja, det är bara fantasin som sätter gränser.

Men innan jag börjar med det så ska vi åka och uppvakta min gamle far, som fyller 84 år idag. Hurra för honom.

Jag är ganska kluven till nyårsafton. Brukar sällan ge några nyårslöften eftersom jag tycker det känns krystat. Men jag tycker om 1 januari! Det känns som det genast blir lite ljusare och lite mer vår bara det blir januari. Även om jag vet att det bara är så i mitt eget huvud:-)

Så jag önskar ett riktigt Gott Nytt År till alla er som läser min blogg!

Ring klocka ring - i bistra vinternatten. Ring ut det gamla. Ring in det nya!

3 kommentarer:

  1. Men en nyårsafton för si sådär 6 år sedan firades ju lite annorlunda ;)

    SvaraRadera
  2. ja, det var verkligen en speciell kväll ! Grattis på bröllopsdagen:-)

    SvaraRadera
  3. Hej Ulla!

    Gott nytt år till er också!

    Kram Jenny

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla