lördag 29 januari 2011

Äntligen - en mobiltelefon

som är "lagom" för mig! Har köpt en Nokia 3710 idag, efter att ha använt flera av min gamla uttjänta telefoner ett tag sedan min älskade Samsung gick sönder.

På jobbet har jag en Xperia 2, som jag avskyr. Den har allt det där som en modern telefon ska ha, men den krånglar jämt. Det svåraste man kan göra med den är att ringa, ska det vara så med en telefon, va? Men jag gör inte det så ofta som tur är utan använder den mest till att synka kalender och mejl. Så fort jag inte är på jobbet så lägger jag undan den och använder min egen privata. Vill inte blanda ihop det privata och jobbet, varken med nummer eller med räkningarna.

Nu har jag som sagt köpt en riktig liten pärla, som dessutom är härligt rosa!  Så enkel att jag knappt behöver kolla i manualen och en helt vanlig "knappsats". Me like! Jag kan enkelt ställa om från T9 till manuell inmatning vilket jag inte lyckats med i de gamla modellerna. Med T9 på så kan vad som helst hända!

Förra helgen satt jag och messade med yngsta dottern med T9 inkopplat utan att fatta hur jag skulle välja andra ord än de som kom upp och utan att lyckas stänga av funktionen. Både hon och jag skrattade så tårarna rann, så tokigt blev det jag skrev. Hon undrade om jag var nykter;-) och har sparat alla meddelanden så jag kan kolla på dem när jag behöver skratta en annan gång.

Självklart tycker även jag att det är bra med olika finesser i tekniska prylar, men jag gillar inte när maskinerna tar över! Jag vill själv bestämma. Tycker de flesta apparater håller på och ger en order mest hela tiden exempelvis P-avgiftsautmaten: Betala med knapparna!  Vänta!  Tag ut kortet! Vänta på kvittot!

Eller kortautomaten: Uttag medges ej!  Fast man vet att man har pengar på kontot så står man där och darrar förskräckt och litar mer på en maskin än på sig själv.

Nu ska jag lära min nya mobiltelefon att lyssna på mina röstkommandon. Då känner jag att det är jag som har makten:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla