måndag 10 januari 2011

A-kassan

vad jag förstår har många lämnat A-kassan (och facket?) för att man anser det vara för dyrt. Det är förstås upp till var och en att göra ett sådan val, men det jag funderar på är vem som ska försörja dem om de blir arbetslösa. Det kan ju hända vem som helst, hände min man efter drygt 35 år i statens tjänst, staten som förr ansågs vara en säker arbetsgivare är inte det längre. Finns det ens några "säkra arbetsplatser" nu förtiden? En omorganisation så faller allt gammalt och tryggt.

För man kan ju inte leva på enbart kärlek och luft, förmodar jag. Och då blir det socialen som får träda in - det vill säga bland annat jag och övriga kommuninvånare. Och det tycker inte jag är schysst. För jag betalar nämligen både A-kassa, fackavgift och skatt.

Jag känner ungefär samma sak för dem som jobbar en massa svart och sätter det i system. Självklart kan jag personligen inte hindra någon att jobba svart och strunta i skatten, det är deras val. Men jag kan ha däremot ha åsikter eftersom många ändå förväntar sig samma förmåner i form av sjukkassa, högkostnadsskydd hos läkare och tandläkare, gratis skola trots att de struntar i att bidra till systemet full ut. För det är nämligen vi som pliktskyldigt betalar skatt som gör dessa förmåner möjliga för oss som bor och lever i Sverige. Om inte vi heller betalade skatt så skulle alla svenskar behöva ordna den typen av försäkringar och förmåner genom att själva betala privata försäkringar. Och då skulle vi verkligen se skillnad på de som har råd och de som inte har det. Dessutom skulle nog alla kunna få sänkt skatt och betydligt bättre skola, vård och omsorg om alla svarta pengar beskattades. För det rör sig om miljardbelopp.

Vi kanske skulle införa att man får ta ut i förhållande till den % andel man betalar in skatt. Om du på grund av svartjobb bara betalar 50% mot vad du ska, då kanske du bara ska ha halv sjukpeng, halv dagisplats osv. Det vore rättvisa tycker jag.

För mig personligen handlar faktiskt inte detta om politik, det handlar om min känsla för solidaritet och att inte sko sig på andra. Tycker man skatten är för hög, då får man jobba politiskt för att ändra förutsättningarna. Vi bor nämligen i en demokrati som gör detta möjligt. Istället för att smita från A-kassa eller att betala skatt och förvänta sig att andra ska ställa upp när det kniper.

Tycker Benny Andersson är ett härligt föredöme. På frågan varför han inte flyttar till Monaco för att slippa betala så mycket skatt som han gör i Sverige så säger han helt lugnt: "för att betala så mycket skatt som jag gör måste man också tjäna väldigt mycket pengar. Och då blir det en del över."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla