måndag 10 januari 2011

Barnporr på anstalt

läste i dagens tidning att två personer dömda för grova barnsex-brott har suttit och laddat ner barnporr på anstalten där de sitter. De ansvariga beklagar men detta har skett på en öppen anstalt där de sitter nu för de anses friska nog att inte begå fler brott. Är detta ett skämt??

Ansvariga säger att de inte kan ta ifrån dem datorerna heller eftersom det finns lagar att följa. Är detta också ett skämt??

1. På vår arbetsplats är allt som rör barnporr spärrat så jag tror inte ens att vi kommer åt sådana sidor, eller om vi gör det så rapporteras det direkt till IT-avdelningen. Varför har man inte det ordnat på samma sätt på en anstalt för sexbrottslingar?

2. Barnporr är ett brott! Då kan det knappast vara några problem att ta hand om datorerna för dem som sysslar med sådant medan de sitter inne.

3. Blir man någonsin "frisk" om man utövar sexbrott mot barn? Det är något jag faktiskt tvivlar på. Är det inte alldeles för lätt nuförtiden att leva ut den typen av sjuka fantasier genom billiga resor till Thailand och genom internet som är fullt av allt de kan önska och som stärker deras sjuka beteende?

Jag blir så rädd! Om inte vi vuxna i första hand skyddar barnen istället för brottslingarna så känner jag mig extremt otrygg. Har fyra barnbarn och vi som är samhället måste sätta deras och andra barns bästa främst.

1 kommentar:

  1. Du har så rätt! Lås in dem för gott o kasta bort nyckel! Mobiltelefoner och datorer borde inte vara tillåtna över huvudtaget.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla