söndag 30 januari 2011

Loppisfynd

besökte en lokal antikvitet- och loppisaffär idag. Tycker det är kul att strosa runt, utan att leta efter något speciellt, och kolla i lugn och ro för att se om man kan hitta några fynd.

Dagens skörd bestod bland annat i HUSMODERNS köksalmanack anno 1956 (fin årgång tycker förstås jag). I den kan man bland annat läsa följande text under rubriken "Vad tjänar mannen på att ha en fru": "åtskilliga tusenlappar om året förtjänar hemmafrun till sin man - ja hon är den största skattefria inkomst han har".   Sug på den ni:-).

Det är kul att läsa hur man på den tiden verkligen följde årstiderna när det gällde matplaneringen. Inte en massa importerad mat där inte utan då åt man äpplen på hösten osv. I boken finns en massa recept och där finns också en konserveringsjournal. I den skulle man skulle fylla i vad som konserverats, hur många glas eller krukor, hur länge det räckte etc och förstås en "kassabok" för inkomster och utgifter.

Sen hittade jag en underbar plåtbricka med mitt favoritmotiv, eller snarare favoritplats på, nämligen Sacre Coeur i Paris. Rena turen att jag fann just den, för den stod lite gömd på en hylla. Tjejen i kassan blev faktiskt lite avundsjuk, för hon hade missat den. Gav "hela" 35 kr för brickan som nu står på en hylla i köket. Den gör sig hur fint som helst mot min himmelsblåa vägg.


Och så köpte jag några silverfat förstås, har fått dille på det. Det ena blev så här fint med en enkel porslinsros och en liten ljuslykta på.



2 kommentarer:

  1. Kul med loppisfynd! Gillar särskilt brickan :) Har själv en förkärlek för motivet Sacre Coeur och Place du Tertre. På vår lilltoa hänger hela 5 tavlor i samma stil som din bricka, loppisfyndade alla utom en som hängde hemma hos min farmor och farfar när jag var liten :)

    SvaraRadera
  2. javisst är det en härlig bricka:-)

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla