lördag 1 januari 2011

Så lätt, så barnsligt lätt

vi spelade spel en stund igår kväll i väntan på 12-slaget. Jättekul att spela sällskapsspel ibland tycker jag. Denna gången var det ett helt nytt spel nämligen lag-TP. En och annan kanske minns 80-talsspelet Trivial Persuit? Detta är en ny variant av det spelet, mycket roligare. Det är fortfarande sex olika ämneskategorier men frågorna besvaras på flera olika sätt och är ganska svåra emellanåt.

Lag-TP spelas alltså i lag och vi spelade tjejer mot killar. Det var ett rikigt kul spel men en fråga fick mig att bryta ihop fullständigt, och den "förföljde" oss hela kvällen;-). Det hör till saken att jag är en riktig "vinnarskalle"...

Det var killarnas tur att svara. På regelkortet stod det att de kunde få 6 poäng för rätt svar och ytterligare 6 poäng som bonus ifall de svarade rätt i första försöket. På just den frågan hade de nämligen hela tre försök.

Jag tog upp frågekortet de valt för att läsa den och de fyra alternativen som de hade att välja på. Kom alltså ihåg att frågan var värd 12 poäng (!!!) och att de hade fyra alternativ att gissa på och att de skulle få gissa tre gånger!

När jag såg frågan började jag asgarva.

Vilket djur skriar när den vill något?
1. Åsnan
2. Räven
3. Fåret
4. Skatan

Det var de mest lättköpta 12 poäng i hela spelet och jag med min knäppa humor kunde ju inte låta bli att retas med killarna resten av kvällen genom att "skapa" nya buslätta frågor.

Nu hjälpte det inte dem att få de där 12 poängen för jag och C vann tre gånger i rad. Utklassning kära grabbar J och R, här snackar vi total utklasssning:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla