torsdag 6 januari 2011

Överträffade förväntningar

jag är ofta lite skeptiskt till uppföljare till tidigare succéfilmer. Det är sällan 2:an och 3:an lever upp till ettan. Det gäller att ha en historia som håller hela vägen.

Göta kanal är ett typiskt exempel på detta, tycker jag. Ettan var bra! Rolig och full fart. Tvåan var samma historia fast sämre. Och trean var samma historia fast ännu sämre. Varför försöker man inte göra en ny story istället? Kanske för att vi svenska verkar gilla det förutsägbara och repriser. För varför måste vi annars se exakt samma program varje jul och nyår? Karl Bertil Jonssons jul är en mysig historia, men jag kan den nu. Svensson Svenssons jul var rolig första gången jag såg den, men inte nu. För att inte tala om Grevinnan och betjänten. Den skrattade jag nog åt hela tre gånger. Nu är den bara tråkig och förutsägbar.

Så lycklig man blir då när ens förväntningar överträffas med råge! Ikväll har vi varit på bio och sett Änglagård 3. Jag tyckte om både ettan och tvåan när de kom för ca 15 år sedan. Har läst att trean fått ganska dåliga recensioner så jag hade inte så stora förväntningar ikväll. Men vilken underbar film! Frågan är om jag inte tycker den är bäst av de tre. Återknyter till de andra två på ett bra sätt, bra uppföljningshandling, härliga skådespelare. En charmig, mysig OCH rolig film!

Igår kväll satt vi framför tv:n och suckade, inget att se tyckte vi. Men vi bestämde oss dock för att se teaterförställningen Gröna hissen från Fredriksdalsteatern i somras. I vanliga fall brukar inte "buskis" göra sig så bra i tv, utan är roligast att uppleva på plats i verkligheten. Så mina förväntningar var ganska låga även här.

Vilken skrattfest det blev!! Underbara Eva Rydberg och Johan Ulvesson i ett fantastiskt samspel! Jag skrattade så tårarna rann. Visst är det underbart att få skratta "ordentligt" ibland:-). Och så skönt att ens förväntningar ibland överträffas rejält!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla