torsdag 20 januari 2011

Olika seder och bruk

fick precis lära mig att man i Baskien i Spanien slänger servetten på golvet om maten i tapasbaren smakar gott. Ju fler servetter på golvet desto godare mat serveras i restaurangen!!

Hade jag inte känt till det och kommit in i en sådan bar och sett allt "skräp" på golvet så hade jag säkert vänt på klacken och gått ut direkt. Tänkt att på ett sånt smutsigt ställe vill jag inte äta. Smutsigt i lokalen = smutsigt i köket. Eller....??

Det är väl det som är skillnaden i kulturer. Att vi gör saker på olika sätt. Och om man inte förstår varför saker görs på ett visst sätt så tycker man kanske det både är konstigt och skrämmande.

Ju mer vi lär oss om andra kulturer desto mer förståelse, är min filosofi. Därmed inte sagt att jag behöver gilla allt som förekommer i andra kulturer. Jag gillar inte ens allt i vår egen kultur här i Sverige. Men jag kanske kan förstå bättre om jag har mer kunskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla