söndag 30 januari 2011

Kulturnatt

i vår närmaste stad betyder fullt med aktiviteter hela dagen och kvällen långt in på natten. Vernissager, prova på QiGong, föreläsningar, musik av alla slag, dans, mat, spökhistorier, utställningar, filmer med mera.

Stan fylls av folk i alla åldrar som vandrar runt mellan de olika ställena. Vi och vår vän K började kvällen med att äta tapas. När vi nästan ätit klart stack ett par goda vänner in huvudet i restaturangen och bad oss att hänga med dem och äta efterätt på något annat ställe. Vilket vi förstås gjorde. Jag åt en minisemla, så liten så den nästan inte räknas;-) - men den var superb!

Härnäst stod ett besök i vår vackra domkyrka på tur där det var en sångföreställning med Mikael Wiehes och Björn Afzelius musik. En finstämd och vacker stund. Jag är ett stort fan till Björn och tycker världen blev lite fattigare när han dog. Han var ganska ofta i vår stad och uppträdde och jag missade sällan hans konserter.

En sommar for jag och en vän till och med runt i min väns silverfärgade folkvagnscabriolet, som någon slags överåriga groupies, och besökte alla hans konserter inom 20 mils avstånd . Vackert väder, picnic i gräset, massor av tjejsnack och underbar musik av en stor personlighet. En sommar jag minns med glädje!

Efter konserten tog vi oss till vårt fina landskapsmuseum där vi lyssnade på spökhistorier en stund och kollade på en fin fotoutställning.

På vägen hem till min vän K:s hus där vi hade vår bil parkerad passade vi även på att kolla på de nyinvigda konstverken som finns utmed en gata i stan. Hoppas de får stå kvar där, hela och fina.

Det är roligt med den här typen av arrangemang som Kulturnatten är, så mycket folk ute och ändå så lugnt. Mer sånt till folket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla