lördag 15 januari 2011

Dockskåpsminnen


en av våra barnbarn fyllde 5 år i veckan och idag var vi bjudna på lunchkalas. Hade med en hög med paketer innehållande dockskåps-saker: möbler, lampor, en transformator, en "mamma" och kläder till henne, husdjur i form av katter och en badrumsinredning.

Födelsedagsbarnet hade önskat sig "Happy birthday" så den sjöng vi förstås.

Fick rapport nu ikväll att det lyser inne i dockskåpet. Mysigt!

Jag kommer ihåg när jag som liten själv hade ett docksskåp, hur kul det var att få nya möbler och saker till det. För något år sedan sov jag över hos mina andra barnbarn och fick då låna äldsta barnets säng. I rummet fanns även ett dockskåp av lite modernare sort. När jag sagt godnatt och skulle gå och lägga mig, så råkade jag se att det var en enda röra inne i dockskåpet, så jag slog mig ner på golvet och städade. Sen gick jag och la mig och somnade. På morgonen kom säng-ägaren barnbarnet W inrusande i sitt rum för att väcka mig. Hon fick syn på dockskåpet och blev alldeles stum.

-Mormor kolla, sa hon andäktigt. Det är städat i dockskåpet, hur har det gått till?
-Ingen aning svarade jag, på skoj.- De har säkert fixat det själva, mamman och pappan, fortsatte jag för jag trodde hon förstod att det var jag som städat. Men det gjorde hon inte utan pratade om vad som hänt en lång stund.

När kvällen kom, jag skulle sova där några nätter i rad, så satte jag mig på golvet igen och möblerade om . Barnbarnet W hade inte vågat röra dockskåpet på hela dagen, det kanske spökade på riktigt:-). Flyttade runt mamman och pappan. Satte fram mat på bordet osv. Jag har livlig fantasi och barnasinnet kvar så det var jättekul.

Nästa morgon rusade W in igen och rakt fram till dockskåpet.
-Titta mormor, pappan har flyttat sig!! Och mamman också!! Så konstigt!

Jag smålog inombords men sa inte att det var jag. Tror fortfarande inte hon är säker på om det hände av sig själv eller om det var jag som gjorde det. Men när hon blir äldre så kanske hon kommer att berätta för sina egna barn om det "levande" docksskåpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla