torsdag 13 januari 2011

Rädsla

* Det är genom att våga göra någonting som skrämmer dig varje dag, du hittar vägen till ditt mod.* läste jag någonstans för ett tag sedan.

Det finns ett annat klokt ord som jag också tycker om nämligen "det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd", tror att det är Tove Jansson som sagt detta.

Jag har (tyvärr) aldrig, i alla fall nästan aldrig, valt den lättaste vägen i livet. Jag ifrågasätter och tar tag i saker som behöver förändras. Varje gång är jag lika rädd.

Flera har sagt till mig - "det är ju lätt för dig". Nej, det är inte alls lätt för mig!! Men jag drivs hela tiden framåt av min vilja att påverka saker på ett så positivt sätt som möjligt. (i alla fall som jag ser som positivt:-). Och att utvecklas som människa. Jag läser många böcker som handlar om personlig utveckling för att se vad jag kan göra med mig själv.

Det har hänt mig åtskilliga gånger under mina år i arbetslivet att jag ex på möten sagt de saker högt som andra säger i korridoren. När jag sagt detta, då står det oftast ingen bakom mig och håller med trots att jag tidigare hört dem uttala samma sak. Jag blir rädd varje gång. För jag känner mig ensam och utsatt i det läget. Men jag fortsätter ändå. Knäppt?

Jag inser att de personerna som gör så nog är rädda för att säga det som de tänker. Vågar inte stå upp för sig själva, trots mitt stöd.

Men jag fortsätter att försöka utveckla mig själv som person, även om jag är rädd varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla